VSV Frakt AB (Västra Svealands Virkesfrakt AB) bildades 1968 på initiativ av Billerud AB (numera Stora Enso). Det fanns en uppfattning att det fanns mycket att vinna i ett samarbete i synnerhet ur transport- och kostnadssynpunkt. Man såg en potential i rätt planerade transporter och samverkan mellan olika förvaltningar och skogsföretag, för byte av virkesposter och minskning av transportavstånd.
Efter många diskussioner kom så småningom bolaget igång.
VSV:s första delägare var åkeriorganisationerna i S,T,W och P län. Vid starten 1968 engagerades ett 80-tal fordon. I dag handlar det om ca 130 rundvirkesbilar, lika många flisbilar och 120 skogsmaskiner.
Det blev en turbulent start. Ett stort antal åkerier blev utan körning, eftersom de 80 bilar som togs ut skulle köras i 2-skift och med 3-axliga släpvagnar. Detta medförde större laster.
Transportpriserna kunde genom rationaliseringar sänkas med ca 15 %, vilket mötte viss kritik. Det visade sig att lönsamheten ändå blev god genom det ökade utnyttjandet av fordonen. Dessutom utgick väl tilltagna tillägg för besvärliga lastnings-, lossnings- och vägförhållanden.
VSV/Unite är idag en aktör att räkna med på marknaden, med flesta större skogsbolagen som kunder och en omsättning på nästan en miljard.
Yngve Enström var VD för VSV Frakt mellan åren 1968-1970
Jämnare och rationellare körning för åkarna, stabilare ekonomi och förbättrade lastnings-och lossningsförhållanden är resultatet av ett skogsåtagande över länsgränserna. Läs om uppstarten av VSV Frakt AB
Under året valde våra åkare att gå samman och flytta verksmheten till nya lokaler på våxnäs för att bättre få plats för alla maskiner.
Läs hela artikeln
Åkare samlar sin verksamhet under ett tak
Behovet av bättre vägar var en prioriterad fråga även 1972.
I Språkröret planerar man att kvartalsvis informera om vad som händer i verksamheten. Detta är en informationskanal som levt kvar vid sidan av alla digitala kanaler. Idag kallar vi det Infobladet.
Det fanns även ett blad för Personalförändringar
Birger Wiberg var VD för VSV Frakt mellan 1970-1990
Här kan man läsa om åkardagen och snyggaste bilen. Det går även att lösa korsord….
Anders Johansson på Kils Virkestransporter AB tycker i en artikel i Bioenergi att datorsystemet är ett lyft
I TYA-nytt kan man läsa om ”Framtidens chaufförer är gröna” och hur man med gemensamma krafter räddat utbildningarna på Naturbruksgymnasiet Södra Viken. VSV, TYA och Ragnar Sellbergsstiftelsen var på den tiden viktiga delar i att verksamheten fortsatte.
Bo Wiktorsson var VD för VSV Frakt mellan 1990-2000
Mats Brindbergs var VD för VSV Frakt mellan 2000-2012
Det gäller att hänga med i utvecklingen , säger transportledaren Age Pettersson till Dalslands Affärer
Skriften Framgångsrikt Miljö-och trafiksäkerhetsarbete i Transportföretag skriver om ”Eget transportsystem”.
Budskapet på skogstransportkonferensen i Järvsö var att man inte ska tro att man kan få höjda priser på skogstransporterna.
Läs artikeln i Svensk Åkeri-tidning november 2001
Logistikchef Ronalt Fredlund på Are Skog har ett nära samarbete med Per Larsson VSV Frakt
Oväntat besök på vägen då tre kor bestämde sig för att gå över E18
LBC Frakt och VSV Frakt samordnar flistransporter. Tillsammans startar man Unite Logistics som bli störts i Mellansverige på flisrelaterade transporter.
Två fraktbolag samarbetar om flisen. Målet är att bli det ledande fraktbolaget inom denna typ av transport i Mellansverige
Västra Götalands åkeriförening skriver om hur VSV disponerat om resurserna för att hjälpa till i det stormdrabbade området. Mats Brindbergs, VD VSV Frakt belyser dispenserna.
Här kan vi läsa om att stormvirke är på väg till Värmland, ett 70-tal fordon och 60-tal maskiner från VSV hjälper till i stormområdet. Dessutom hade vi samarbetsplaner.
Stormvirke på väg till Värmland och Samarbetsplaner LBC
Avtal med Södra skog med ett ordervärde på 50 milj kronor per år.
VSV har tillsammans med Skogsåkarna, TräFrakt, JämtFrakt, Vägverket och Sveriges Åkeriföretag gjorde satsningen ”Skogskvalitet på väg” i syfte att ökasatsningen på miljö, trafiksäkerhet och kvalitet.
Pressmeddelande om en planerad fusion mellan VSV Frakt och Skogsåkarna. Beslutet var taget i respektive styrelse och nästa steg var extra bolagsstämmor. Samordningsvinster var det som bl a lockade.
Stämman sa nej till fusion mellan VSV Frakt och Skogsåkarna
Hög medelålder – tusentals lastbilsförare behövs. VD Mats Brindbergs berättar bla om 40-års klubben som är en grupp för blivande företagare/åkare under 40 år.
Läs om hur man hur Emil Rimnäs på Styffes Åkeri i Sysslebäck transporterar virket ut från skogen på en myrväg.
Lätt som en fjäder – konceptbil som presenterades på Mittiamässan
Intervju med VD Mats Brindbergs i Värmlands Folkblad
Nya Wermlands Tidningen träffar Anders Didriksson ute i skogen med sin flishugg
Pressmeddelande: Fredrik Söderström ny VD på VSV Frakt
Miljötänket går hand i hand med ekonomi och lönsamhet, säger Mattias Johansson, AB Kjell & Aste Larssons åkeri i Molkom.
Unite Logistics tecknade ett avtal med Setra värt 300 miljoner. Detta kunde man läsa om på transportnet.se och VF
Robert Rundberget från The Paper Province följde VSV-entreprenören Roger Andersson en iskall vinterdag. Läs här hur han beskriver denna dag i Nordisk Papperstidning i “Sven-Ingvarsland”
Provinstidningen Dalsland träffar VSV-åkaren Niklas Fredriksson
På Elmia 2014 ställde Bälsås Åkeri ut sitt alldeles nya 74-tons fordon.
SÅ passade på att skriva några rader om investeringen och träffade Fredrik Söderström, VSV och Morgan Careliussén, Bälsås åkeri
Ett stort reportage i Svensk Åkeri tidning med Fredrik Söderström som bl a berättar om hur VSV vänt skutan och hittat vägen framåt
VSV Frakt och Hushållningssällskapet i Värmland var värdar för ett besök av Prins Carl Philip. Ett besök där prinsen fick testa att lasta virke med VR-glasögon och avverka skog.
Karl Narfström informerar Prinsen om skogtransporter. Foto: Tommy Andersson
Lastning med Hivisionkran pågår! Foto: Tommy Andersson
2017 lanserade VSV/Unite Framtidens Rundvirkesfordon i samarbete med AB Kjell & Aste Larssons åkeri. Fordonet, unikt i sitt slag invigdes under festliga former!