Mattias är otroligt nöjd med Framtidens Rundvirkesfordon!

I början av maj lanserades Framtidens Rundvirkesfordon. Ett fordon som är ”förpackat” på ett unikt sätt och där fokus ligger på i första hand arbetsmiljö.

Bakom satsningen står Kjell & Aste Larssons åkeri i Molkom och VSV Frakt. Fordonet kommer att följas av en styrgrupp inom ramen för VSV Future.

Jag träffar Mattias Johansson på Larssons åkeri tidigt en morgon för att åka med och få svar på en del frågor om hur han haft det på jobbet de senaste två månaderna. Innan vi åker iväg säger Mattias:  ”Jag är tacksam för att få vara i en bransch där det finns möjlighet till så mycket utveckling” och fortsätter ”jag är otroligt nöjd”! Det finns fler åkerier som satsat på Hivisionkran och Com90-bankar, det unika för oss är kombinationen på ett och samma fordon.

Hur har det gått?

Allt har fungerat över förväntan! Vi hade lite problem i början. Det visade sig vara ett glapp i en port in i datorn. Det är mycket teknik! En tät kontakt med leverantörerna är nödvändig och vi har verkligen full uppbackning!

Vad har varit över förväntan?

Det är kombinationen av arbetsmiljön och tekniken. Kranen är fantastisk, funkar i både ösregn och solsken. Com90-bankarna likaså. Det har blivit en helt annan arbetsmiljö. Som chaufför behöver jag egentligen inte gå ut vid ett avlägg, utan allt sker från passargerarsätet. Com 90 spänner fast virket och korrigerar under hela resan.

Jag är otroligt nöjd, säger Mattias Johansson. Allt är väldigt bekvämt och man kommer helt bort ifrån höga ljudnivåer och stora temperaturskillnader.

Känner Du att benämningen Framtidens Rundvirkesfordon stämmer?  

Ja, verkligen! Vi ligger i framkant med kombinationen och det finns ett stort intresse för ekipaget. Vi har deltagit i mässor och det är många som kommer fram och tittar och frågar.  Även i vardagen kommer det många som vill se hur det fungerar. Inte minst kollegor i branschen!

Det är ju ett helt annat sätt att lasta. Hur har det gått?

Till en början blev jag åksjuk när jag lastade med VR-glasögonen. Det har försvunnit. Det går bättre och bättre och allteftersom går det snabbare. Allt handlar om träning. Riktigt kul!

Tanken med Framtidens Rundvirkesfordon var att det skulle attrahera unga chaufförer. Hur har det gått?

Vi märker helt klart ett större intresse nu, jämfört med innan vi hade ekipaget. Många har hört av sig och visat intresse. Unga människor har en kortare startsträcka. De är vana vid dataspel och kan snabbare ta till sig arbetssättet. För mig har det tagit den här tiden för att få upp hastigheten i lastningen motsvarande den som är på en vanlig kran. Just nu är vi två stycken som kör skift och det funkar bra.

Tror Du att vi kommer få se fler liknande bilar på våra vägar?

Ja, absolut! Just nu upplever jag att det är ett läge där vi utvärderar hur det fungerar i praktiken och hur effekterna blir. Om det blir positivt, är jag övertygad om att fler åkerier hänger på. Det här är framtiden!

Hur ser Framtidens Rundvirkesfordon ut om 5 år?

Jag tror att vi går emot Självkörande bilar, med en kran som fjärrstyrs hemifrån, avslutar Mattias Johansson.

VSV Future

För VSV är utveckling en del av vardagen. Därför har vi skapat en utvecklingsplattform som vi kallar VSV Future. Här arbetar vi med de projekt som gör att vi kan vara med och leda utvecklingen för våra åkerier i synnerhet och branschen i allmänhet.

Styrgruppen för Framtidens Rundvirkesfordon kommer följa utfall, erfarenheter och utveckling under tre år. Fokus är arbetsmiljö/teknik. Parallellt kommer det att göras en jämförelse mellan Framtidens Rundvirkesfordon och ett konventionellt fordon för att mäta effektivitet.

Styrgruppen i detta VSV Futureprojekt består av personer från:

Kjell & Aste Larssons åkeri i Molkom, Lecab, Hiab, OP Höglund, ExTe, TYA, The Paper Province, VSV Frakt AB

Gruppen kommer att kommunicera erfarenheterna kontinuerligt.

På återhörande!
Christina Lundqvist
VSV Frakt